Vakantie!

Marijke en ik gaan op vakantie naar de Verenigde Staten van 11 september tot en met 5 oktober. Op deze plek zullen we proberen af en toe wat van onze ervaringen op te schrijven.

Dag 12 (San Francisco)

Woensdag, fietsdag! We willen weer naar het noorden, want we hebben goeie dingen gelezen over Muir Woods, waar reuzenbomen groeien en Sausolito, een leuk winkeldorpje aan de overkant van de baai. Het schijnt allemaal op fietsafstand te liggen, dus heeft Marijke de goedkoopste fietsverhuurder uitgezocht en zelfs nog kortingsbonnen gevonden in een van de vele folders die we verzameld hebben.
Met de tram-die-verandert-in-een-metro (“J, Church”) en de oude trammetjes van lijn F (“Market”) gaan we naar de Fisherman’s Wharf waar we de toeristische winkeltjes deze links laten liggen en de fietsenwinkel opzoeken. De fietsen zijn prima en we testen ze op weg naar de pier waar kaartjes voor het Alcatraz-eiland worden verkocht, want daar willen we morgen heen en ze schijnen snel uitverkocht te raken.
Dan gaan we op weg, maar niet voordat we een koffie bij Fort Mason en lunch-inkoopjes bij een Safeway-supermarkt in de wijk Marina hebben gedaan.
Na de Golden Gate Bridge kan ze al weer lachen
We komen vrijwel direct aan bij de eerste klim: de Golden Gate Bridge op. Nou, en die is hoog! Marijke kan eerst nog sprinten, een Canadese man verbaasd achter zich latend, maar moet al snel wat uithijgen. Zo zal het nog wel een paar keer gaan deze dag... Eenmaal op de brug is het uitzicht fantastisch en blijkt iedere klim de moeite waard. Afdalen naar Sausolito, en dan weer klimmen naar de bergen waartussen de Muir Woods verstopt liggen. Af en toe lijken we verdwaald, zeker na een stuk bergop, maar dan blijkt iedere keer na de volgende bocht, dat we nog steeds goed gaan. Marijke stapt regeltmatig af om te lopen en verzucht “Dit is gvd helemaal geen vakantie!!”

hoge bomen
Zo komen we aan bij de grote bomen. Er moet vast een heel bos van die dingen zijn, met mooie wandelpaden ertussen waar je heel lang niemand tegenkomt, maar wij kwamen vanwege de vermoeidheid niet verder dan de drie korte wandellusjes over verhoogde vlonders of verharde paden voor de lui aangelegde toeristen en Amerikanen. Mede daardoor leek het de fietstocht niet echt waard. De terugweg begon met veel dalen, helemaal tot aan het strand van Muir Beach, jiiiiiieeeeeehah! Daar hebben we een half uurtje gelegen en toen werd het vloed en was het ook weer tijd om naar huis te gaan. Eerst weer een stuk klimmen over Highway 1 (niet zo stijl, wel lang, wel GVD), daarna hard dalen, tussen de auto’s. Te gek om ze bij te kunnen houden (zij mochten soms 15, soms 25 miles per uur, wij moesten daarvoor afremmen) en af en toe wel eng.

zicht op SF vanaf de veerbootToen we in Sausolito aankwamen was er helaas geen tijd meer om te shoppen, alleen nog voor een groot ijsje en toen moesten we al de een na laatste veerboot op, via Tiburon terug naar San Francisco om de fietsen op tijd in te leveren.

Dan in SF nog maar even shoppen voor we de fietsen moeten inleveren. Daarna een drankje bij Jack’s (sinds 1923 of zo met 85 beers on draft) en terug naar onze buurt voor een heerlijke pizza in Noe Valley’s Pizza, op 24th Street. De laatste paar slices nemen we mee, voor het ontbijt morgen. Lekker Amerikaans :-)

1 Commentaar:

Op 7 juni 2005 om 00:02, Anonymous Anoniem zei...